، حج، وهابیت، مسلمین

در جوامعی می‌شود که چنین تفکراتی را دنبال می‌کنند.
2. انحراف از ابعاد اجتماعی حج
از آیات قرآن بر می‌آید که کعبه قدیمی ترین معبد جهان است.
«اِنّ اوَّل بیتٍ وَضِعَ لِلنّاس للذّی ببکَّهَ مبارکاً»271
همچنین از آیات قرآن بر می‌آید که این خانه پربرکتی است و بناست که منشأ خیرات و برکاتی برای اهل توحید و عدل یعنی مسلمین باشد چنان‌که در آیه پیش ذکر شده است.
دیگر از آیات قرآن باز بر می‌آید که این خانه و حریم آن محل امن و امان است. در کعبه و بلکه در حریم کعبه به نام حرم کسی حق تعرض به صید و هیچ شکاری تا چه رسد به انسان را ندارد که آن‌جا بیست کامل آزادی و امنیت کامل و حریت بیان و عقیده کامل و عدم تعرض کامل برقرار است. این جهت که بعضی امکنه مقدس است و پناهگاه و اشخاصی در آن‌جا پناهنده می‌شوند مثل مجلس شورا و سنا و غیره و یا در قدیم مشاهد مشرفه و خانه علما خود مطلبی است. به هرحال از یک نظر حرم حکم بست را دارد حتی نسبت به حیوانات، البته باید دید از نظر مجرمین چه حکمی دارد خصوصاً کسانی که در خود حرم مرتکب موجبات حد و قصاص می‌شوند. در دعای ابراهیم نیز آمده است: «رَبَّ اجعَل هذا بلداً امناً یا اجعل هذالبَلَد امناً» و همچنین سوره بقره آیه 125: «وَ اذ جَعَلنا الَبیت مَثابه و امناً و اتَّخذوا مِن مَقامِ ابراهیمَ…» این خصوصیات حرم موید این است که حرم باید متعلق به همه مسلمین باشد نه به دسته مخصوص.
خانه کعبه و ماه ذی الحجه وسیله‌ای است برای قیام امر مسلمین:
«جَعَلَ الله الکعبهَ البَیتَ الحرامَ قیاماً للناسِِ و الشَّهرَ الحرامَ و المَهدیَ و القَلائدَ…»272
در این آیه اثر اجتماعی حج و اعمال آن ذکر شده است. چنانچه در روایات نیز آمده است که کلمه حرام که تکرار شده، فلسفه و مناط را ذکر می‌کند یعنی داشتن چنین مکان محترمی نگهدارنده مسلمین است.273
یکی از مشکلات مسلمین که گذشته از این‌که از لحاظ پاره‌ای معتقدات تفرق و تشتت پیدا کرده‌اند و مذهب‌ها و فرقه‌ها در میان آن‌ها پیدا شده است دچار سوء تفاهمات بسیاری نسبت به یکدیگر می‌باشند؛ یعنی گذشته از پاره‌ای اختلافات عقیده‌ای دچار توهمات بیجای بسیاری درباره یکدیگر می‌باشند. و در گذشته و حاضر آتش افروزانی بوده و هستند که کوشش‌شان بر این بوده و هست که بر بدبینی‌های مسلمین نسبت به یکدیگر بیفزایند. تهدیدی که از ناحیه سوء تفاهمات بیجا و خوب درک نکردن یکدیگر متوجه مسلمین است بیش از آن است که از ناحیه خود اختلافات مذهبی متوجه آنهاست. مسلمانان از نظر اختلافات مذهبی طوری نیستند که نتوانند وحدت داشته باشند. نتوانند با یکدیگر برادر و مصداق «انّما المومنون اخودٌ»274 بوده باشند زیرا خدایی که همه پرستش می‌کنند یکی است، همه می‌گویند: لا اله الله همه به رسالت محمد صلی الله ایمان دارند و نبوت را به او پایان یافته می‌داند و دین او را خاتم ادیان می‌شناسند. همه قرآن را کتاب مقدس آسمانی خود می‌دانند و آن را تلاوت می‌کنند و قانون اسلامی همه مسلمین می‌شناسند. همه به سوی یک قبله نماز می‌خوانند و یک بانگ به نام اذان بر می‌آورند. همه در یک ماه معین از سال که ماه رمضان است روزه می‌گیرند، همه روز فطر واضحی را عید خود می‌دانند. همه مراسم حج را مانند هم انجام می‌دهند و با هم در حرم خدا جمع می‌شوند، و حتی همه خاندان نبوت را دوست می‌دارند و به آن‌ها احترام می‌گذارند. این‌ها کافی است که دلهای آن‌ها را به یکدیگر پیوند دهد و احساسات برادری و اخوت اسلامی را در آن‌ها به پا نماید.
اما امان از این اختلافات و تصورات غلط که فرقه‌های مختلف اسلامی را دشمن هم قرار داده به طوری که برخی حاضرند با غرب یهود پیمان برادری ببندند اما با سایر مسلمانان خیر.
ولی متأسفانه از پیامدهای اجتماعی تفکرات وهابیان در سال‌های اخیر انحراف از فلسفه حقیقی حج که همانا ایجاد وحدت بیش‌تر، الفت بین مسلمانان بوده است می‌باشد. آن‌ها حج را به عنوان جولانگاه افکار و عقاید خود قرار داده‌اند و به جای این‌که از این حرکت عظیم اجتماعی جهت مبارزه با استکبار جهانی و یک دست نمودن فرق اسلامی استفاده نمایند آن را تبدیل به محل مجادله و منازعه بین مسلمانان نموده‌اند و اجرای سیاست‌هایی که در راستای آمریکا و غرب قدم نهاده‌اند که همانا ایجاد بی بصیرتی بین مسلمین نسبت به جنایات آن‌ها می‌باشد. خطر این گروه خیانتکار را امام راحل سال‌ها پیش در ضمن پیام اولین سالگرد شهادت حجاج بیت الله الحرام را چنین تبیین نموده‌اند:
«آری در منطق استکبار جهانی هرکه بخواهد برائت از کفر و شرک کند متهم به شرک خواهد شد، «مفتی» ها و «مفتی زادگان» این نوادگان بلعم با عوراها به قتل کفر او حکم خواهند داد. بالاخره در تاریخ اسلام می‌بایست آن شمشیر کفر و نفاقی که در لباس دروغین احرام یزیدیان و جیره خواران بنی امیه برای نابودی و قتل بهترین فرزندان راستین پیامبر اسلام، یعنی حضرت ابی عبدالله الحسین و یاران با وفای او، پنهان شده بود مجدداً از لباس همان میراث خواران بنی سفیان به درآید و گلوی چاک و مطهر حسین را در آن هوای گرم در کربلای حجاز و در قتلگاه حرم، پاره کند؛ و همان اتهاماتی را که یزیدیان به فرزندان راستین اسلام زدند و آنان را «خارجی» و «ملحد» و «مشرک» و «مهدور الدم» معرفی کردند درست همان را به رهروان راه آنان وارد آوردند که ان شاء الله ما اندوه دلمان را بر دلشان خواهیم نهاد، و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نااهلان و نامحرمان به مسجدالحرام وارد خواهیم شد.275»
بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلام ایران به رهبری امام راحل و شناخته شدن ایران به عنوان ام القرای جهان اسلام، وهابیت که این مطلب را نمی‌توانست بپذیرد به تحریک استکبار و میل ذاتی خویش کمر را برای مقابله با نفوذ رو به رشد ایران و جهان تشیع بست و برای نیل به اهداف خویش در زمینه تبلیغ فرهنگ وهابیت به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، تلاش نموده‌ و از هر وسیله‌ای در این راستا استفاده نمود. به طور نمونه وهابیت با تسلط بر حرمین شریفین و استفاده ابزاری از آن استفاده از موسم حج، استفاده از درآمد نفت، استفاده از ارعاب و ایجاد ترس به منظور تحمیل عقاید خود، استفاده از هزاران مبلغ و پخش میلیون‌ها جلد کتاب، ساختن مساجد، کتابخانه، مدارس و دیگر امور خیریه به نام وهابیت در داخل خارج عربستان سعودی، راه اندازی صدها شبکه ماهواره‌ای و هزاران سایت اینترنتی و غیره به دنبال دستیابی به اهداف شوم خود می‌باشند. یکی از مهم‌ترین راهکارهای تبلیغی وهابیت استفاده از موسوم حج می‌باشد؛ موسمی که درآن صدها هزار حاجی مسلمان از اطراف عالم جمع می‌شوند. مبلغان وهابیت با غنیمت شمردن این گردهمایی مسلمانان از سراسر جهان در ایام حج، نهایت تلاش خود را برای تبلیغ وهابیت بکار می‌گیرند و از این موقعیت به خوبی در نشر افکار خود سوء استفاده می‌کنند. آنان مبلغین خود را که به زبان‌های مختلف مسلط هستند بین حجاج شیعه به ویژه ایرانیان پخش می‌نمایند همچنین کتاب‌های فارسی بر ضد شیعه را در موضوعات مختلف در تیراژ بسیار بالا و به طور مجانی توزیع می‌کنند. نکته قابل توجه این است که امسال نیز به اعتراف مقامات عربستان، آنان بیش از 2000 مبلغ را برای انتقال باورها و اعتقادات انحرافی خود بین حجاج بیت الله الحرام به کار گرفته‌اند. اگرچه وهابیت تمام تلاش خود را برای بهره‌برداری از موسوم حج به کار می‌برد اما سست بودن استدلال‌ها، استفاده از منابع غیرمعتبر و برداشت‌های عجیب و غریب از آیات قرآن، تندخویی و سابقه بسیار خشن آنان با زائران و در کنار این‌ها باورهای قوی زائران نسبت به اعتقادات خودشان سبب شده است که بیش‌تر زائران نسبت به این مسائل بی توجه باشند و حتی در بسیاری از موارد به راحتی پاسخ این افراد را بدهند.276
شاید اوج این انحراف از ابعاد واقعی حج را بتوان شهادت حجاج بیت الحرام در روز ششم ذی الحجه سال 1407 (مصادف با روز دهم مرداد 1366) دانست. مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه می‌داشتند اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند به طوری که نیمی از کشته شدگان زنان بودند. نکته دردناک آنجاست که بسیاری از آمار شهداء شهداء مربوط به روزهای پس از حادثه است که مأموران سعودی اجاره مداوای مجروحین حادثه را در بیمارستان‌ها نداده‌ و برخی از مجروحین که جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی که امکان مداوای آن‌ها بود به شهادت رسیدند. آن روزها نایف بن عبدالعزیر بر کرسی وزارت کشور آل سعود تکیه زده بود و در بیانیه رسمی که وزارت کشور سعودی در هشتم ذیحجه منتشر کرد با دروغ پراکنی به حجاج شرکت کننده در برائت از مشرکین اتهام اخلال در مراسم حج

مطلب مرتبط :   قومی، حنفی، 1375:، مسلمان